“Perceptual feedback” – Improwizacje taneczno – performatywne

Category
2024

25.05.2024  I Godz:19.00

Centrum na Przedmieściu

ul. Prądzyńskiego 39 A Wrocław

 

Pokaz w ramach cyklu “Mózg – postrzeganie piękna”

“Perceptual feedback”
Improwizacje taneczno-performatywne

 

Wykonawcy: Ewa Staroń, Piotr Mateusz Wach, Dominika Manderla – Błędowska, Kuba Falk, Michał Osowski

Wiodącą ideą performance’u jest badanie możliwości wprowadzenia performerów w specjalny stan świadomości poprzez pracę z perceptualnym sprzężeniem zwrotnym: trwałej pętli między układem motorycznym a zmysłem wzroku, która pojawia się, gdy wizja jest stymulowana przez ruch, a następnie percepcja wzrokowa tego ruchu wywołuje nowy ruch, którego postrzeganie indukuje kolejny ruch itp. w niekończącej się pętli sprzężenia zwrotnego. Narzędziem wykorzystanym w performance’ie do osiągnięcia sprzężenia jest instalacja performatywna, integrująca ruch z obrazem wideo poprzez technikę interaktywną dzięki której performerzy tworzą na żywo sobą i swoim ruchem wirtualny efekt graficzny, widząc go na bieżąco w projekcji wideo. 

Praca z perceptualnym sprzężeniem zwrotnym nawiązuje do rytualistycznych źródeł twórczości dramatycznej. W opisywanym performance’ie rolę zewnętrznej siły sprawczej zastępującej wewnętrzną motywację spełnia pętla sprzężenia zwrotnego, która wytwarza się w percepcji sensorycznej performerów, a która ma wprowadzić ich w opisany stan i być motorem ich działania.

Ewa Staroń –  jest reżyserką i choreografką teatru Niezależna Manufaktura Taneczna, twórczynią Centrum Inicjatyw Artystycznych i autorką bloga Panipisze. Od 20 lat nieprzerwanie pisze teksty, scenariusze, kreuje role teatralne, śpiewa, tańczy i tworzy ruch sceniczny w autorskich spektaklach. Regularnie występuje gościnnie w produkcjach innych artystów. Pracuje głównie z kobietami,  zespół stanowią kobiety, a grupy warsztatowe złożone są zazwyczaj z przedstawicielek płci pięknej. Działania artystyczne kierowane do kobiet i przeprowadzane z kobietami w różnym wieku, uważa od lat, za niezwykle cenne i inspirujące. Od ponad 10 lat realizuje również programy adresowane do osób zagrożonych wykluczeniem z różnych powodów, niepełnosprawnych, seniorów. Od 2010 r. pracuje twórczo  z młodzieżą zagrożoną patologią, aktywnie współpracuje artystycznie z Centrami Aktywności Lokalnej, instytucjami kultury i ośrodkami sztuki. W 2015 r. była stypendystką MKiDN.

 

Dominka Manderla – Błędowska – koordynatorka projektów w Centrum Inicjatyw Artystycznych, absolwentka wydziału Kulturoznawstwa (na specjalizacji performance), od 2014 r. tancerka teatru tańca Niezależna Manufaktura Taneczna

 

Michał Osowski – kompozytor działający interdyscyplinarnie. Studiował w Instytucie Sonologii w Konserwatorium Królewskim w Hadze, kompozycję w Konserwatorium Muzycznym Codarts w Rotterdamie, jak również techniki interaktywne w IRCAM-ie w Paryżu. Prezentował swoje prace zarówno w kontekście artystycznym jak Cinémathèque Française w Paryżu, czy festiwal De Wereld van Witte de With w Rotterdamie, ale również w miejscach niekonwencjonalnych: budynkach publicznych, ulicach, parkach, szkołach. Tworzy projekty wykorzystujące instalacje interaktywne zapraszając publiczność do aktywnego i spontanicznego uczestnictwa.

 

Piotr Mateusz Wach – Student II r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST. Absolwent Wydziału Teatru Tańca AST w Bytomiu (2015) oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Sztuk Pięknych i Mediów w Wenecji (choreografia i performance – 2017). Pracował jako aktor, performer i choreograf w Polsce i za granicą. Współpracuje z Narodowym Starym Teatrem, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie i Teatrem Barakah.  Stypendysta Prezydenta Miasta Krakowa (2023), Prezydenta Miasta Wrocławia (2021), Marszałka Województwa Śląskiego (2015)

 

Kuba Falk – artysta intermedialny i performer, tworzy i interpretuje “bodytales”, jak nazywa działania performatywne realizowane w różnych formatach, poprzez które łączy pracę z tekstem i zainteresowania, zwłaszcza z obszarów myśli ekofeministycznej, mitologii i rytuałów. Posługuje się prowokacyjnym gestem, zestawiając praktykę paradygmatu troski z rzeczywistością technokratycznej dystopii. Falk tworzy również obiekty rzeźbiarskie i instalacje nawiązujące do natury, a także muzykę do swoich performansów. 

Festiwal dofinansowany ze środków Miasta Wrocław, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.