Yola Wesołowska – Michalak – kompozytorka, wokalistka, pianistka, performerka, nauczycielka, kompozytorka i reżyserka projektów interdyscyplinarnych, autorka warsztatów (rytmika kreatywna, głos w procesie komunikacji, dźwięki intuitywne). Studiowała muzykę na Uniwersytecie Łódzkim, który ukończyła w 1980 roku. Pracę magisterska napisała pod kierunkiem wielkiego polskiego teoretyka muzyki prof. Franciszka Wesołowskiego. Studiowała kompozycję u prof. Bernarda Pietrzaka i śpiew klasyczny u prof. Izabeli Kobus. Studia podyplomowe odbyła na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Przez ponad 30 lat stanowiła życiowy i artystyczny team ze Stanem Michalakiem, wybitnym kontrabasistą jazzowym. Brała udział w konkursach, festiwalach i w koncertach w Polsce i za granicą, w tym min: Jazztoldtales Festival w Bolonii, B. Okudzhava Festival w Moskwie, Weimarrer Dreieck w Niemczech.
Jako kompozytorka współpracowała z teatrami min: z Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Nowym w Łodzi, z Teatrem Rampa w Warszawie. Reżyserowała projekty multimedialne, w tym ,,Passages” (muzyka, taniec, pantomima, video art ) teksty Sharify Malik ,,Nie jestem stąd” inspirowane twórczością Simone Weil, pokaz muzyczny, ,,Impromtu – Chopin”, ,,Tema @ variacioni con peccato”- prezentacja muzyki i tańca ,,Suite na 4 głosy, tancerz i dźwięki” .W 2016 roku wzięła udział w 10 Festiwalu Sztuki Polskiej w Limerick (Irlandia). Podczas festiwalu prowadziła warsztaty VOICE Project Encounters zakończone pokazem. W 2015 realizowała spektakl „ Zabawy przyjemne i pożyteczne ciąg dalszy…..” inspirowany twórczością T. Różewicza i fotografiami J. Stankiewicza. W 2016 w ramach współpracy z ESK- 2016 realizowała autorski projekt „Brzmienie ekologii czyli pejzaż dźwiękowy w przestrzeni lasów obornickich”.
Prowadziła warsztaty i konsultacje: warsztaty terapii głosowej, warsztaty rytmiczne, techniki radzenia sobie ze stresem i strachem scenicznym, warsztaty kreatywnego głosu, kreatywne techniki autoprezentacji, mowy i komunikacji
ciała. Pracowała przez wiele lat w Policealnym Studium Animatorów Kultury SKiBA we Wrocławiu a także w szkole artystycznej pn: Ala Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie.
Wolność artystyczna, ludzka wrażliwość i dystans do rzeczywistości to cechy, bez których nie powstałyby kompozycje Yoli. Muzyka była dla niej zmysłową i duchową formą wypowiedzi. Odbiorcy przy uważnym słuchaniu jej utworów mogli poczuć inne wymiary czasu. Potrafiła w trakcie pokazów spektakli, performansów stwarzać sytuację instynktowną i ekscytującą, ponieważ dźwięki na żywo przepełnione były imitacją przeróżnych odgłosów natury, fonemów, głosek przedjęzykowych, można było doświadczyć rzeczywistości metafizycznych. Yola była zawsze otwarta na nowe odkrycia, wynikające z potrzeby muzycznej komunikacji.