Niemiecka Scena Tańca 2022 : Antonia Steffens – „ An Attende ”

Category
2022

08.05.2022  I  19.00

Centrum na Przedmieściu ul. Prądzyńskiego 39 A Wrocław

Antonia Steffens  – „An Attende” 

 

Choreografia i wykonanie: Antonia Steffens 

Scenografia: Nikola Knezevic i Antonia Steffens 

Projekt dźwięku : Antonia Steffens (źródła: Teresa Winter, Darmowe archiwum dźwięków) Projekt oświetlenia: Paulina Prokop

Kostium: Ginta Tinte

Współpraca artystyczna: Keerthi Basavarajaiah  Produkcja: Veem House  Współprodukcja: Projekt Nicole Beutler

W “An Attendee” publiczność jest zaproszona do skupienia się na szczegółach przestrzeni, spotkania rozwijające się w czasie dzięki subtelnemu i niepewnemu podejście. Małe bodźce otwierają się na większe krajobrazy i pytania, emocjonalnie i energetycznie naładowane. Performerka znajduje się w towarzystwie zestawu obiektów. Po spotkaniu przekształcają się one w rzeczy, przedmioty, w mikro narracje i lokalizacje szkicujące miejsce pamięci, straty i nadziei, gdzie wiele głosów dzieli się swoimi relacjami. W miarę jak performerka porusza się wraz z nimi, wyłania się precyzyjne, miękkie i skoncentrowane ciało, które stara się uczestniczyć w tych historiach zamkniętych w środowisku. Środowisku nieuniknionych informacji dzielonych w zbiorowej pamięci. Praktyka, którą ta praca wysuwa na pierwszy plan, stara się nalegać na możliwość pozostania w zepsutym świecie, który nie próbuje ani naprawić, ani uniknąć swojego stanu rzeczy, lecz objąć go z delikatnością i troską, zmartwionym, ale uważnym. Widz jest zaproszony do przyłączenia się i odpoczynku w tej przestrzeni, bez domagania się odpowiedzi, osądu, czy rozgrzeszenia. Przyglądając się filozofii ekologicznej i niepewności środowiska naturalnego, Antonia Steffens bada na nowo, co pojęcie “środowiska” może oznaczać w sztucznej i teatralnej przestrzeni. W swojej praktyce odwołuje się do kontekstu sztuk wizualnych i balansuje na linii między dwiema różnymi tradycjami mediacji, między spektaklem a instalacją, teatrem a martwą naturą/wystawą. Wrażliwa na zachodnią tradycję artystyczną, Steffens imituje “przestrzeń galeryjną”, aby na pierwszy plan wysunąć siłę rzeczy, obiektów i ponadludzkiej rzeczywistości, nie lekceważąc złożonych relacji wyłaniających się z ludzkich i nie-ludzkich interakcji. Tutaj wykorzystuje performance i teatr z naciskiem na ruch, aby pozwolić tym rzeczom otworzyć się, stworzyć tajemnicę i dyskurs, objąć prowadzenie opowieści i zakwestionować ludzkie ciało w ich układzie i spotkaniu.

Antonia Steffens studiowała taniec współczesny i choreografię w Kolonii i w Amsterdamie.  W swojej praktyce poszukuje dialogu między widzem a materiałem. Często można go znaleźć w środowisku zbudowanym z ruchu, obiektów, materiałów, światła i dźwięku, Jej ostatnie zainteresowania dotyczą badań nad sposobami uwagi, które przekraczają odrębną/ binarną ideę podmiotowości i koncentrują się na koncepcji współ-wyłaniania. Jesienią 2019 roku współinicjowała projekt “Unfamiliarities” platformę dla artystów, na której pokazali oni prace w procesie (work-in-progess). Przy jej realizacji współpracowała z QRU i Subbacultcha Amsterdam. W 2020 roku została zaproszona przez Juliana Webera do  udziału w “New Fears, gallery for dance and performance” w Berlinie. Pod koniec 2020 roku była jedną z kuratorek 10 dni poświęconych ruchowi dla Veem House for Performance wraz z Keerthi Basavarajaiah. Obok “An Attendee” stworzyła pracę “Spinner” z Sigrid Stigsdatter która była pokazywana na “Batard Festival” 2021 i  miała oficjalną premierę na Flam Festival 2021 w Amsterdamie. Jej prace były pokazywane w Galerii New Fears w Berlinie, Uferstudios Berlin, Veem House for Performance, Flam Festival, Frascati Theatre, Tanzhaus NRW, Come Together Festival, Bologna C.C., Batard Festival Brussels.

 

Mateusz Szymanówka – dramaturg i kurator zajmujący się choreografią, tańcem i performansem. Jako dramaturg współpracował przede wszystkim z młodym pokoleniem choreografek i choreografów, mieszkających w Berlinie i w Warszawie, których praktyka artystyczna zakorzeniona jest w pytaniach stawianych przez współczesny feminizm i teorię queer. Od 2019 do 2020 roku wspólnie z Michałem Grzegorzkiem był kuratorem performatywno-dyskursywnego programu To Be Real, badającego związki współczesnego performansu i kultury klubowej. Od 2020 roku pracuje jako dramaturg tańca w berlińskiej Sophiensaele oraz dyrektor artystyczny festiwalu Tanztage Berlin. Pracował z i dla instytucji i inicjatyw takich jak Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Nowy Teatr, Teatr Studio i festiwal Pomada w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Art Stations Foundation w Poznaniu, HAU Hebbel am Ufer i Performing Arts Festival w Berlinie.

Dofinansowano z budżetu  Miasta Wrocławia, z Fundacji Polsko – Niemieckiej  oraz dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca .