Liwia Bargieł – Stretching 2

Category
2023

10.06.2023  I Godz:19.00

Centrum na Przedmieściu

ul. Prądzyńskiego 39 A Wrocław

Liwia Bargieł – Stretching 2

Wykonanie: Liwia Bargieł, Bartłomiej Kiełbowicz

Muzyka: Hubert Zemler

Produkcja: DiR dance in residence, Brandenburg BLMK, Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst Cottbus, 2022

Zdjęcia: Christiane Schleifenbaum

 

Rok 2020 zaskoczył ludzkość, wymusił to, co przez długi czas wydawało się niemożliwe: globalną pauzę. Pandemia mocno uderzyła w społeczeństwo. Zamknięcie stało się aresztem domowym, redukując nasz codzienny mikrokosmos do czterech ścian i współlokatorów. Zostaliśmy zmuszeni do radykalnej zmiany naszego zachowania, ograniczeni w naszej wolności i skonfrontowani z niewidzialnym, ale realnym wrogiem. Nasze interakcje były znacznie ograniczona do klanów hermetycznych.Równolegle obserwujemy niepokojącą tendencję do kształtowania skrajnych postaw społecznych. Małe różnice wprowadzają coraz więcej dysonansu w relacjach, prowadząc do ich rozpadu lub co gorsza do agresywnego konfliktu.  Nasza rzeczywistość została również gwałtownie i radykalnie zmieniona przez sytuację wojny. Zamykamy się w coraz mniejszych bańkach, w których już nie tylko mamy różne poglądy, ale wierzymy w różne fakty. Stretching odnosi się do aktualnej kondycji człowieka. Człowieka, który od ponad dwóch lat jest wytrącony z równowagi, jednocześnie ani nie upada, ani nie wstaje, czekając na zmianę na lepsze. Odnosimy się do głębszej analizy dynamiki relacji międzyludzkich w kontekście społecznym. Czarny stretch nabiera nowych znaczeń w kontekście wojny, a podanie ręki rozwija się w dynamiczną grę zmienności dystansu między dwojgiem performerów. Performans kończy się manifestem sprzeciwu wobec naruszania praw jednostki.

Liwia Bargieł – Absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła min. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka, Tomka Ciesielskiego, Uli Sickle, Elwiry Piorun, Waldemara Raźniaka. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Joanna Szalona. Królowa, Tragedia Jana X (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. M. Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. A. Domalik), Wiedźmin (reż. W. Kościelniak).

Reżyserka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Szron/Frost, Body Bank oraz wspólautorka (razem z Lilianna Krych) performatywnej interpretacji Treatise Corneliusa Cardew (zamowienie Warszawskiej Jesieni 2016). Od 2015 roku współpracuje z artystką wizualną Martą Jarnuszkiewicz, z którą stworzyła prace Nullpunkt, Pozycja początkowa – wertykalna, Tachypnoe, Projekt Anaberg. Od 2020 roku pracuje z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem. Razem stworzyli cykl prac video Pandemobook, oraz performens Stretching.

 

Bartłomiej Kiełbowicz – Artysta wizualny. Absolwent Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy obrazy, rysunki, video, murale i instalacje. Jest obserwatorem codzienności, którą regularnie komentuje w swoich dziennikach rysunkowych oraz działaniach aktywistycznych. Jego najnowsze prace dotyczą wojny w Ukrainie (akcja “Zrób to sam #Leroy” i “Depcz Putina”, kryzysu uchodźczego na Polsko Białoruskiej granicy(akcja “dłonie pod domem Jarosława Kaczyńskiego”) oraz obrony galerii Zachęta.(akcja “Zajęta). Zbiera historie i przedmioty z przeszłości, którymi często się inspiruje. W swoich pracach łączy spontaniczny i często destruktywny gest ze żmudnym wielogodzinnym i bardzo precyzyjnym działaniem. Interesują go obsesyjnie powtarzane motywy. Współpracuje z choreografką Liwią Bargieł. Ważniejsze wystawy indywidualne to: Sublimacja (Galeria Biała, Lublin 2020), Dziennik Budowy (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2014) oraz Od pewnego czasu mieszkam w czyimś śnie (Galeria Contrast, Warszawa 2018). Brał udział w wystawach zbiorowych m.in. Summer (Roberto Polo Gallery, Bruksela 2015), Borderline (Triennale Rysunku, Muzeum Współczesne, Wrocław 2019) czy Rewizjonizm magiczny (Galeria Propaganda, Warszawa 2020), We are people (Galeria Labirynt, Lublin), Nigdy nie będziesz szła sama (Galeria Labirynt,Lublin).

Organizator wydarzenia: stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK

Kuratorzy: Adam Kamiński, Maciej Sado

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

Dofinansowano ze środków Gminy Wrocław | wroclaw.pl

Partnerzy: Instytut im Jerzego Grotowskiego

Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny

Obowiązują zapisy na adres mailowy: atutysztuki@gmail.com